Suomi välittää -kampanjaan osallistui noin 70 järjestöä

22 / 10 / 2021 | Ajankohtaista

Valtioneuvoston kanslian ja järjestökentän yhteinen Suomi välittää -kampanja käynnistyi 16.8. Kampanja kiinnitti huomion siihen, kuinka olennainen osa hyvinvointivaltion turvaverkkoa vapaaehtoistoiminta on, ja teki näkyväksi järjestöjen ja vapaaehtoisten toimintaa pitkittyneessä koronakriisissä.

Kampanjaa toteuttamassa oli Ellun Kanat. Heiltä saatu kooste tarkastelee sekä sitä, miten kampanja näkyi Valtioneuvoston kanslian Suomi toimii -kanavilla, että myös yhteisesti kaikkien osallistuneiden someviestinnässä.

Valtioneuvoston kanslian tilien julkaisemat järjestökuvat ja -tarinat tavoittivat Suomi toimii -kanavissa Instagramissa ja Facebookissa yhteensä n. 145 000 ihmistä. Niihin reagoitiin noin 2 000 kertaa. Kaiken kaikkiaan Suomi toimii -Facebook-sivu tavoitti kampanja-aikana yli 850 000 tiliä ja Instagram-sivu yli 500 000 tiliä – siis yhteensä yli 1,3 miljoonaa tiliä.

Järjestöt jakoivat myös itse kuvia ja kampanjavideota Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa – ja sitä kautta kampanjan näkyvyys kasvoi roimasti. Facebookissa järjestöjen omien postausten potentiaalinen kattavuus oli 1,8 miljoonaa henkilöä. Järjestöjen ja muiden tilien julkaisuja oli 110 kpl ja yhteensä kampanjatunnisteella jaettuja postauksia oli siellä 129 kpl. Kampanja ja hashtag #SuomiVälittää mainittiin useaan otteeseen myös Twitterissä, missä järjestöt, vapaaehtoiset ja muut toimijat jakoivat postauksia. Twitterissä hashtag mainittiin uudelleentwiittaukset mukaan lukien 652 kertaa. Instagramissa postauksia tunnisteella tehtiin yhteensä n. 140 kpl ja niistä tykättiin 11 7000 kertaa. Instagram-postausten potentiaalinen kattavuus oli arviolta 526 000. 47 järjestöä jakoi kampanjaan liittyvää sisältöä Instagramissa.

Setlementtien osalta kampanjan toteutusta koordinoi Setlementtiliitto. Sosiaalisen median kanavissamme setlementtien vapaaehtoisten tarinoita jakoi neljä setlementtiä. Näiden lisäksi Kalliolan Setlementin vapaaehtoinen esiintyi kampanjavideolla. Instagramissa jaetuissa vapaaehtoisten tarinoissa jokaisessa kuvassa oli pala kuviota. Yhdessä kuvat kuivioineen muodostivat verkon. Kampanjan aikana oli hienoa seurata verkoston näkyväksi tulemista ihan konkreettisesti.

Lue lisää setlementtien kampanjaan osallistuneiden vapaaehtoisten tarinoita täältä:

Päivätoimintaa sotaveteraaneille, Vaasan Setlementti
Ikäihmisten fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia sekä yhteisöllisyyttä, Mikkelin Setlementti
”I would like to help in the mutual understanding between different cultures”, Setlementti Puijola
Unelmana auttaa muita omalla työllään, Vuolle Setlementti

Kampanjaan osallistui noin 70 järjestöä. Kampanjan potentiaalinen kattavuus oli sosiaalisessa mediassa jopa 3,7 miljoonaa. Luvut osoittavat, että yhteystyössä on voimaa. Lämmin kiitos kampanjassa mukana olleille, ja aivan erityinen kiitos kaikille vapaaehtoisille! Vapaaehtoistoiminta muodostaa välittämisen verkon, joka tukee ja kannattelee erilaisissa tilanteissa. Kukaan meistä ei halua elää maailmassa, josta voi pudota läpi.

Tässä on Timo  Tässä on Anna-Liisa

Here is Lyailya  Tässä on Jani