Puhu rahasta -kampanja iskee kulutusyhteiskuntaa vastaan

25 / 03 / 2019 | Ajankohtaista

Puhu rahasta -kampanja 2019 tarkastelee, millaisena kulutus- ja luottoyhteiskunta nuorelle näyttäytyy. Kampanja herättelee nuoria pohtimaan omaa kuluttamistaan. Koko ympäröivä maailma viestii meille ja vaikuttaa kuluttamiseemme. Kysymys kuuluukin, kuka oikeastaan päättää, mitä me tarvitsemme ja mitä ostamme?

#puhurahasta-kampanja (25.–29.3.2019) järjestetään osana kansainvälistä Global Money Weekiä. Kampanjassa nostetaan esiin sosiaalisen ja fyysisen ympäristön kuluttamiselle luoma paine, ostohuuma, säästämisen tärkeys sekä vastuullinen kuluttaminen.

Kampanjan runkona toimii Krista Hannulan lyhytelokuva Space Hat, jota tähdittävät nuoret somevaikuttajat. Elokuvan on tuottanut Mia Palmgren Character House Oy:stä. Kampanja toteutetaan kaksikielisesti yhteistyössä Suomen Setlementtiliiton Mun talous -toiminnan ja Marthaförbundetin sekä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Nuortennetin kanssa. Osana #puhurahasta -kampanjaa julkaistavat artikkelit ja blogikirjoitukset löytyvät kampanjasivuilta.

Yksi Sitran nimeämistä yhteiskunnallisista megatrendeistä on kestävyyskriisin kärjistyminen entisestään. Aikamme suurin haaste on löytää ratkaisu luonnonresurssien käytön ja päästöjen irtikytkennälle talouskasvusta ja koetusta hyvinvoinnista.

Kaikkein haastavinta on muuttaa ihmisten käyttäytymistä ja mielen malleja. Kulutustottumuksille luodaan pohja jo vaikutusalttiissa nuoruudessa. Kulutuspäätöksiä tehdään, niin tiedostaen kuin tiedostamattakin yhä nuoremmalla iällä ja yhä enemmän. Nuorten kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavat perhe, ystävät, eettiset arvot, sosiaalinen media ja internet sekä kaikkialla eteemme puskeva mainonta.

 

Lisätietoa kampanjasta:

kehittämiskoordinaattori Ella Niini
Mun talous -toiminta, Suomen Setlementtiliitto
ella.niini@setlementti.fi
044 577 8339  

Suomen Setlementtiliiton Mun talous -toiminnan koordinoima yli sadan organisaation Mun talous -verkosto kokoaa yhteen nuorten parissa työskenteleviä järjestöjä, yrityksiä, oppilaitoksia sekä finanssialan ja julkishallinnon toimijoita. Verkoston tavoitteena on nuorten taloudellisen lukutaidon kehittyminen ja talousongelmien väheneminen.

Marthaförbundet är med sina drygt 10000 medlemmar Finlands största svenskspråkiga kvinnoorganisation. Vi arbetar för en hållbar livsstil genom medvetna val i vardagen. Våra huvudteman är hushåll, ekologi och ekonomi. Samarbetet med Mun Talous är en del av den ekonomirådgivning som Marthaförbundet erbjuder åt ungdomar. Inom ekonomirådgivningen jobbar vi med mottot ”Vi måste prata om pengar” och ”En bättre ekonomi, en euro i taget”.